РЕКОМЕНДАЦІЇ

КЕРІВНИКАМ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ

 НАБУТІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ

НА

2022-2023  НАВЧАЛЬНИЙ РІК

ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Робота відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Набутівської сільської ради упродовж 2021-2022 н.р. здійснювалася на основі річного, місячного планів роботи для забезпечення системного підходу до організації роботи в освітніх закладах ТГ.

 

    Основними документами, які спрямовують спільну діяльність відділу освіти та освітніх закладів Набутівської сільської ради, є Закон  України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту»,  Державний стандарт початкової, базової і повної загальної середньої освіти, Закону України «Про дошкільну освіту».

  

    Гарантування права на якісну освіту забезпечується державою і визначено законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», із внесеними змінами до цих законів уже в умовах воєнного стану в березні цього року. Пріоритетними визначено створення безпечного освітнього середовища, організація здобуття освіти у різних сприятливих формах дистанційного і змішаного навчання з урахуванням обставин ведення активних бойових дій чи окупації, необхідність моніторингу забезпечення виконання державних гарантій, підвищення поінформованості батьків щодо умов навчання дітей під час війни.

 

   

 

Війна і школи: на що ще чекати вчителям та учням у 2022 році

1. Укриття готуємо до 1 вересня 

 

  Торік планували відпрацьовувати евакуацію учнів зі шкіл згідно з Декларацією про безпеку шкіл (політичне зобов’язання щодо захисту освіти під час збройних конфліктів, яке взяли на себе вже 111 держав, у тому числі Україна). Тоді воєнні дії могли загрожувати дітям прифронтової зони Донецької та Луганської областей. Нині ж це не загроза, а реалії майже в усій країні.

    Школи переймаються реконструкцією та обладнанням укриттів. Визначають маршрути руху до них, планують забезпечити резервними та автономними джерелами енергозбереження, ввести посилену охорону шкіл. Чимало бомбосховищ потребують ремонту. Згідно з вимогами, там має бути відповідне штучне освітлення, вентиляція, вогнегасники та інші засоби пожежегасіння, аптечка. Температура навіть взимку має бути не нижчою за 10 градусів, вологість повітря — не більш ніж 70%.

    Розміри приміщення мають бути такими, щоб там розмістилися всі, хто перебуває в школі під час повітряної тривоги. Освітянам і батькам варто бути готовими до того, що чимало закладів освіти введуть навчання у кілька змін. Саме такий вихід пропонують школам з укриттями невеликого розміру. За відсутності укриттів навчання може проходити в дистанційному, змішаному  режимі.

 

 

2. Про безпеку по-новому

 

   Ще одне безпекове нововведення: дистанційно комунікувати зі школою та не проводити масові заходи. Саме тому по всій Україні документи майбутніх першокласників можна передавати факсами, імейлами, згідно з наказом МОН від 13 травня 2022 р. № 438 «Про деякі питання зарахування до закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні».

  Попри гарячу фазу війни педагоги не матимуть можливість не припиняти навчатися. Найближчим часом на вчителів чекають онлайн-тренінги, як працювати з дітьми, що зазнали психотравматичних дій.

 

3. З вересня п’ятикласники навчатимуться по-новому

 

   Усупереч проблемам, які принесла збройна агресія рф, реформа триває і підросла до рівня базової освіти. У 2022 році всі п’ятикласники навчатимуться за програмою НУШ. Подія не лише для родин, у яких діти йдуть у 2022 році в 5-й клас, а й для всіх, на кого це чекає в наступні роки.

   Для цього потрібно зробити низку кроків. Кожен навчальний заклад на основі типової програми затвердить власну освітню програму до початку навчального року. Вона повинна містити обрані школою модельні навчальні програми. Або це можуть бути інші, затверджені МОН, чи навіть розроблена в самій школі та схвалена на педраді програма. Серед запропонованих варіантів є галузеві інтегровані курси, які об’єднують до трьох звичних шкільних предметів: наприклад, історію України та світу, або українську мову, українську літературу та зарубіжну літературу. А є й такі, що об’єднують предмети різних галузей, наприклад, «Робототехніка» (інформатика, фізика, математика, природознавство, географія, біологія, технології).

 

 

4. Оцінки будуть, але за новим принципом

 

    Війна внесла корективи: чимало учнів ще навчатимуться дистанційно, тож це інші форми перевірки знань. Нині освітяни будуть орієнтуватися на наказ МОН від 1 квітня 2022 р. № 289 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5–6-х класів, які здобувають освіту відповідно до нового Держстандарту базової середньої освіти». Школам дозволили вводити період без оцінок для адаптації учнів до більшої кількості предметів, ніж у початковій школі, до кабінетної системи. Можна взагалі не оцінювати за предметами «Мистецтво», «Охорона здоров’я», «Фізична культура» або виставляти рівневі оцінки («В», «Д», «С», «П»).

    У «Свідоцтві досягнень» відтепер є графа «Характеристика навчальної діяльності», де визначають, чи сформовані наскрізні вміння, чи ще формуються. Скажімо, «Критично та системно мислить», «Конструктивно керує емоціями». «Характеристика результатів навчання» містить не лише місця для звичних учителям 12-бальних оцінок, а й для описових характеристик умінь і навичок із кожного предмета. Наприклад, знання української мови розподілять на аудіювання, говоріння, читання та письмо. 

   Результати перевірки робочих зошитів не враховують під час виставлення підсумкових оцінок. Тематичний контроль можна проводити без контрольних робіт, які обов’язкові лише для семестрового контролю (його можна проводити у формі тестування). Річне оцінювання визначають за результатами I та II семестрів, без додаткових перевірок.

5. Підручники можуть бути онлайн

 

   Торік планували, що у 2022 році всі нові підручники (за 5-й та 9-й класи) матимуть електронні додатки. Воєнні проблеми ніхто не міг передбачити: постраждали деякі українські видавництва, є проблеми з логістикою — десь залізниці не працюють, десь не можна їхати коротким шляхом через бойові дії. МОН шукає фінанси на друк навчальної літератури. Тож очікувати нові підручники у вересні не дуже реалістично. Якийсь час, певно, доведеться переглядати їх онлайн або видруковувати по темах до занять.

 

 

6. Учні щодня займатимуться спортом

 

    На п’ятикласників очікує 31 година навчального навантаження на тиждень (разом із фізкультурою).

    Щодо фізкультури — передбачено три заняття на тиждень. Але у два інші дні теж має бути організована рухова активність: ранкова гімнастика, фізкультхвилинки під час уроків, активні перерви, години здоров’я, челенджі, флешмоби, мінізмагання під час уроків. Такі новації передбачено наказом МОН та Мінмолодьспорт, який набрав чинності 1 січня 2022 року. Він вводить у дію Концепцію розвитку щоденного спорту в закладах освіти. Зокрема, йдеться про посилення відповідальності директорів шкіл за забезпечення належного рівня рухової активності.

    Концепцію розвитку щоденного спорту в закладах освіти почали втілювати у 2022 році. Нові види рухової активності, фізкультура тричі на тиждень… Здавалося б, війна та дистанційне навчання могли звести все нанівець. Але акцент не змістився, адже спорт знижує тривожність школярів, які чимало вже пережили та продовжують потерпати від дистресу через війну. 

    Звісно, вчителі  фізкультури значно більше навчалися проведенню онлайн, а не офлайн-занять. І у 2022-2023 році вчителі фізичної культури мають обов’язково проводити уроки, відповідно до режиму роботи школи та розкладу занять (очна форма, дистанційна, змішана).

7. Учні матимуть за потреби шість рівнів підтримки

 

    Інклюзивна допомога відтепер більш структурована, вона має шість рівнів надання підтримки. З 1 січня запрацювали відповідні зміни до постанов Кабміну щодо організації інклюзивного навчання. Комплексну психолого-педагогічну оцінку проводитимуть у школах, де дитина почувається комфортніше, а не в інклюзивно-ресурсних центрах (ІРЦ). Але співпраця закладів освіти та ІРЦ має зростати — відтепер вони складають одну команду супроводу дитини. Центри мають користуватися сучасними методиками раннього діагностування особливих освітніх потреб (ООП). Використовувати їх дозволять лише психологам, якій пройдуть відповідну сертифікацію. Усе це для того, щоб уже в перших класах діти, які потребують особливої допомоги певного рівня, одразу її отримали.

   Для вчителів є методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів для дітей з ООП. Окремо вводитимуться елементи профорієнтації для таких учнів. Директорів шкіл у 2022 навчатимуть менеджменту в інклюзивній освіті, створення безпечного освітнього середовища, практичного впровадження інклюзивної освіти. А ще цей рік має принести нам глобальний документ — Національну стратегію розвитку інклюзивної освіти до 2030 року.

 

8. Сертифікація розпочнеться 10 вересня

 

    Реєстрація вчителів початкової освіти на сертифікацію мала відбутися у квітні, але перенесена на 1–15 серпня. 2,5 тис. учителів мають прийти на незалежне тестування професійних компетентностей 10 вересня. За три години вони повинні обрати правильні відповіді на 100 питань. До 28 вересня результати вже будуть відомі. А надалі ще два традиційних етапи: самопрезентація та вивчення практичного досвіду педагогів експертами Державної служби якості освіти. 

9. Які  документи стали цього року найважливішими для вчителів?

Кожному варто їх знати: 

1. Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»;

2. Наказ МОН від 28 березня 2022 року № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»;

3.Лист МОН № 1/6267-22 від 10.06.22 року

«Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України»

4. Лист Міністерства освіти і науки України від 27 липня 2022 р. № 1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році»

 

 5. Лист МОН від 25 квітня 2022 року № 1/4444-22 «Про оплату праці працівників закладів освіти».

6. Постанова КМУ № 711 від 24.06.2022 року «Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні»

 

7. Державна служба України з надзвичайних ситуацій № 03-1870/162-2 від 14.06.2022 року «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»

 

8. Наказ МОН від 01.04.2022 №289 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти”

 

9. Лист Міністерства освіти і науки України від 10 серпня 2022 р. № 1/9105-22 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 н. р.»

 

10. Лист Міністерства освіти і науки України від 10 серпня 2022 р. № 1/9105-22 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 н. р.»

 

11.Лист Міністерства освіти і науки України №4/1513-22 від 06.07.2022 «Про підтвердження кваліфікаційних категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти»

 

   24 червня 2022 року, під час засідання Уряду було ухвалено постанову КМУ «Про початок навчального року під час дії воєнного стану в Україні».

   Традиційно навчання в закладах загальної середньої освіти розпочнеться в День знань – 1 вересня. Освітній процес у школах триватиме до 30 червня 2023 року.

    Постанова набирає чинності та застосовується виключно під час правового режиму воєнного стану одночасно з набранням чинності законодавчих змін до ЗУ «Про повну загальну середню освіту» щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану.

    Слід наголосити: організація освітнього процесу залежить від безпекової ситуації в кожному населеному пункті та в кожній громаді. В умовах війни обласні військові адміністрації та засновники закладів освіти будуть приймати рішення, що необхідні для збереження життя та здоров’я всіх учасників освітнього процесу.

 

Радимо використовувати під час організації виховної роботи з учасниками освітнього процесу матеріали, надіслані Міністерством освіти і науки України у 2022 році, зокрема:

 

1.«Щодо    діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році» від 02.08.2022 р. №18794-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-diyalnosti-psihologichnoyi-sluzhbi-u- sistemi-osviti-v-20222023-navchalnomu-roci

2.«Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України» від 22.06.2022 р. № 1/6885-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zapobigannya-ta-protidiyi-seksualnomu- nasilstvu-povyazanomu-zi-zbrojnoyu-agresiyeyu-rosijskoyi-federaciyi-na- teritoriyi-ukrayini

3.«Про Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою» від 14.06.2022 р.

№ 1/6355-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-rekomendaciyi-shodo-usunennya-rizikiv- torgivli-lyudmi-u-zvyazku-z-vijnoyu-v-ukrayini-ta-gumanitarnoyu-krizoyu

4. “Про деякі питання національно-патріотичного виховання закладах освіти України” від 10.06.2022р. № 1/6267-22

Ресурс доступу:

https://imzo.gov.ua/2022/06/13/lyst-mon-vid-10-06-2022-1-6267-22-pro-deiaki-pytannia-natsional-no-patriotychnoho-vykhovannia-v-zakladakh-osvity- ukrainy/

5«Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні» від 30.05.2022 № 1/5735-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zapobigannya-ta-protidiyu-domashnomu- nasilstvu-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini

6.«Про здійс нення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні » від 1305.2022 р. № 1/5119-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zdijsnennya-preventivnih-zahodiv-sered- ditej-ta-molodi-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini

7.«Про           забезпечення                психологічного   супроводу   учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» від 29.03.2022 р.

№ 1/3737-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zabezpechennya-psihologichnogo- suprovodu-uchasnikiv-osvitnogo-procesu-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini

8.«Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії » від 25.03.2022 р. № 1/3663-22

Ресурс доступу:

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zapobigannya-torgivli-lyudmi-v- umovah-voyennoyi-agresiyi

 

Принагідно зауважуємо, що відповідно до Закону України «Про освіту» заклади освіти наділені автономією, що полягає в їх самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться в порядку та межах, визначених законом.

Згідно з частиною четвертою статті 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту» організація освітнього процесу та діяльності закладу загальної середньої освіти належать до повноважень його керівника.

 

 

 

 

ПРІОРИТЕТНІ   НАПРЯМКИ РОБОТИ

ВІДДІЛУ ОСВІТИ ТА ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ НАБУТІВСЬКОЇ ТГ

У 2022-2023 Н.Р.:

 

Наше головне завдання – створити максимально безпечні умови для всіх учасників освітнього процесу. Саме тому виконавчий комітет Набутівської сільської ради  разом із закладами освіти організовують заходи щодо:

- обов’язкової перевірки закладів освіти та прилеглих територій на наявність вибухових предметів фахівцями ДСНС;
- готовності локальних та об’єктових систем оповіщення (сирен);
- приведення евакуаційних шляхів у відповідність до норм законодавства;
- приведення у готовність наявного фонду захисних споруд цивільного захисту;

- дообладнання найпростіших укриттів в кожному закладі освіти з урахуванням забезпечення укриття 100% учасників освітнього процесу;
- створення запасів матеріалів, обладнання, інструменту, води та медичних засобів у закладах освіти та в найпростіших укриттях зокрема;


- проведення тренувань про оголошення сигналу «Повітряна тривога».
 

- Пріоритетним є дотримання академічної доброчесності, реалізація права кожного здобувача освіти на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти в умовах дистанційного та змішаного навчання;

 

- стимулювати впровадження інклюзивного навчання в освітніх закладах, забезпечити безперешкодний доступ дітей з особливими освітніми потребами до будівель і приміщень;

 

формувати готовність педагогічних працівників до роботи в інноваційному середовищі, забезпечити умови для безперервного зростання рівня педагогічної майстерності вчителів, їх самоосвітньої діяльності, участі в інноваційних проектах  та оволодіння методами й прийомами роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;

 

організація освітнього процесу з використанням дистанційних технологій та способів онлайн-взаємодії вчителів, дітей, учнівської молоді, батьків;

 

 - виховання загальнокультурних і національних цінностей, що характеризують ставлення до суспільства, держави, інших людей, природи, мистецтва, самої себе; забезпечення духовної єдності поколінь, збереження родинних традицій, народних звичаїв; досягнення ефективної координації діагностико-профілактичної, просвітницької роботи школи, сім’ї, громадськості;

 

- забезпечення виконання рішень виконавчого комітету, сесій Набутівської сільської ради, розпоряджень сільського голови, наказів Управління   освіти і науки Черкаської обласної військової  адміністрації, нормативних документів Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України.

                                                                          

 

Попри продовження воєнного стану в Україні, кожен з нас має докладати максимум зусиль, аби розпочати новий навчальний рік у звичному форматі, а найголовніше – безпечно. З кожним днем ми все ближче до перемоги!

Тримаймося!
Ми–сильні!
Ми – Україна!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНІ  КОНСУЛЬТАЦІЇ

ДЛЯ  АДМІНІСТРАЦІЙ  ОСВІТНІХ   ЗАКЛАДІВ   ЩОДО   ВЕДЕННЯ

 ДІЛОВОЇ   ДОКУМЕНТАЦІЇ

 

№п/п

Освітній заклад

Дата  проведення консультації

 

відповідальний

1.

Драбівська гімназія

Лютий 2023

Михайлюк Ю.О.

Шевченко О.О.

2.

Авторський О.А.Захаренка ліцей

Грудень,

2022

Михайлюк Ю.О.

Шевченко О.О.

3.

Драбівська дитяча музична школа

Жовтень 2022

Михайлюк Ю.О.

Шевченко О.О.

4.

Нетеребська гімназія

Березень,

2023

 

Михайлюк Ю.О.

Шевченко О.О.

5.

Деренковецька гімназія

Листопад,

2022

Михайлюк Ю.О.

Шевченко О.О.

 

 

РОЗГЛЯД  ПИТАНЬ  НА  НАРАДАХ  КЕРІВНИКІВ  ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

 

Термін проведення

Зміст питання

Відповідальний

Серпень

  1. Про підсумки перевірки стану готовності освітніх закладів до нового 2022-2023 навчального року.
  2. Проведення тарифікації закладів загальної середньої освіти у 2022 році.
  3. Форми здобуття повної загальної середньої освіти.
  4. Рекомендації  щодо організації освітнього процесу у 2022-2023 н.р. в умовах воєнного стану.

 

Михайлюк Ю.О.

 

Шевченко О.О.

 

Михайлюк Ю.О.

Шевченко О.О.

 

 

Листопад

  1. Про підсумки проведення громадського огляду стану утримання, навчання і виховання дітей різних категорій сімей.
  2. Підсумки проведення тарифікації.

 

Михайлюк Ю.О.

 

 

Шевченко О.О.

 

Квітень

  1. ДПА та ЗНО у 2023 році.
  2. Про організоване  закінчення 2022-2023 навчального року.

Михайлюк Ю.О.

Шевченко О.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НАРАДИ

ДЛЯ ЗАСТУПНИКІВ ДИРЕКТОРІВ

 З НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНОЇ РОБОТИ

 

 

 

Серпень

 

1.  Про організацію освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в новому 2022-2023 навчальному році.

 

 Михайлюк Ю.О.

 

Шевченко О.О.

березень

1.     Про особливості проведення ДПА та ЗНО у закладах загальної середньої освіти у 2023.

 

Михайлюк Ю.О.

Шевченко О.О.

 (в обговоренні беруть  участь  всі заступники)

 

 

 

 

 

МОНІТОРИНГИ   2022-2023

 

Термін проведення моніторингу

Зміст проведення моніторингу

вересень

    - моніторинг підготовки освітніх закладів до опалювального сезону

- моніторинг забезпечення учнів підручниками

жовтень

- моніторинг навчання учнів пільгових категорій в Драбівській дитячій музичній школі

листопад

моніторинг проведення медичних оглядів  учнів

- громадський огляд стану утримання, навчання і виховання дітей різних категорій сімей

січень

- моніторинг щодо виконання та впровадження регіональних програм

травень

- моніторинг результативності проведення ДПА учнів 4 класів громади (за умови проведення)

- моніторинг проведення правовиховної роботи в закладах освіти впродовж навчального року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календар

знаменних і пам'ятних дат

на 2022 - 2023 навчальний рік

( для врахування у річному  плануванні)

 

СЕРПЕНЬ

23 – День Державного Прапора України

24- День Незалежності України

 

ВЕРЕСЕНЬ

1-День знань

8 – Міжнародний день письменності

12 – День фізичної культури і спорту

20 – Всенародний день батька

21- Міжнародний день миру

22 – День партизанської слави

29- день пам’яті жертв Бабиного Яру

30 – Всеукраїнський день бібліотек.

 

ЖОВТЕНЬ

1- Міжнародний день музики

1 – Міжнародний день людей похилого віку

1 – День ветерана в Україні

2 – Міжнародний день боротьби проти насилля

2 – Всесвітній день посмішки

4 – День працівників освіти

14 – День захисника України

28- День визволення України від фашистських загарбників

 

ЛИСТОПАД

9- День української писемності та мови

16 – Міжнародний день толерантності

20 – Всесвітній день дитини

21 – День Гідності та Свободи

28 – День памяті жертв голодомору

 

ГРУДЕНЬ

1 – Всесвітній день боротьби зі СНІДом

3 – Міжнародний день інвалідів

5 – Міжнародний день волонтерів

7 – День місцевого самоврядування

10 - День захисту прав людини

19 – День святителя Миколи Чудотворця

25 – Різдво Христове за григоріанським календарем

 

СІЧЕНЬ

1 – Новий рік

22 – День Соборності України

29 - День памяті героїв Крут

 

ЛЮТИЙ

14 - День Святого Валентина

17 – Всесвітній День доброти

20 – День Героїв Небесної  сотні

21 – Міжнародний день рідної мови

23 – День захисника Вітчизни

 

БЕРЕЗЕНЬ

1 - День сміху

17  - День довкілля

18  - Міжнародний день пам’ятників та історичних місць

22 - Міжнародний день Землі

26 – День трагедії на Чорнобильській АЕС

28 – Всесвітній день охорони праці

 

ТРАВЕНЬ

1 – Свято весни і праці

8 – День пам’яті та примирення

9 – День Перемоги

(друга неділя травня) – день матері

15 – Міжнародний день сімї

 (третя субота травня) – День Європи в Україні

18 – Міжнародний день музеїв

(третій четвер місяця) – День вишиванки

 

ЧЕРВЕНЬ

1- Міжнародний день захисту дітей

1 – Міжнародний день батьків

5 – Всесвітній день охорони навколишнього середовища

 (третя неділя місяця) - День батька

 (остання неділя місяця)- день молоді

28 – День Конституції України